Dette
var en af hovedkonklusionerne i en amerikansk regeringsrapport fra 1992 om
Small Business Investment Company systemet (SBIC), efter at det havde været i
brug i USA i 33 år. Rapporten konkluderede videre, at der er tale om "en
enestående model for offentlig-private kompagniskaber i den økonomiske udviklings
historie både nationalt og internationalt. Dette skyldes især den private
kapitals forrang i virksomheds-udviklingsselskabernes kapitalstruktur,
som har den fordel, at den isolerer og sikrer de offentlige midler mod tab
gennem privat ejerskab og ledelse, der tillige medfører at beslutningstagningen
finder sted med maksimal effekt på markedsmæssige betingelser".
Rapporten
bragte desuden omfattende dokumentationer, og sammenfattede med at konstatere,
at "systemet har været i stand til at skabe nye virksomheder, nye arbejdspladser,
velstand og skatteprovenu, både lokalt og nationalt i et omfang og med en effektivitet,
der ikke er opnået af noget andet erhvervsfremmesystem".
Hovedingrediensen i systemet var en 75% statsgaranti til de private udviklingsselskaber, som blev godkendt til at deltage i dette epokegørende erhvervsfremmesystem.
Dette amerikanske erfaringsmateriale dannede baggrund for fremsættelsen
af et forslag til et lignende dansk erhvervsfremmesystem. Oplægget til en ny
lov herom blev udarbejdet af Dansk Capital Management for et nyt Samordningsministerium,
der blev dannet i forbindelse med Nyrup regeringens tiltrædelse i 1993.
Efter
at oplægget havde været udsat for det sædvanlige utallige antal fingeraftryk fra
alle niveauer i diverse relevante og irrelevante ministerier, og efter at Folketingets
erhvervsudvalg havde fået den sædvanlige ”venlige rådgivning” fra bankernes arbejdsgiverforening,
Finansrådet, kunne en uerfaren, kollaborativ minister bl.a. meddele følgende
til de forventningsfulde små og nye virksomheder:
”Det
er vigtigt at bemærke, at loven sigter på at øge incitamentet til at investere
i projekter i veletablerede
små og mellemstore virksomheder, og altså ikke i iværksættervirksomheder
og såkaldte seed-projekter”. Endvidere ”vurderede” ministeren, at en 50% statsgaranti måtte
være mere end nok, selv om dette indebar, at virksomhederne dermed selv skulle
indskyde dobbelt så meget som de amerikanske!!!!
Når
man så oven i købet i stedet for etablering af et foreslået antal private
udviklingsselskaber etablerede en forkromet, statslig bank med det
forventningsskabende navn, Vækstfonden, er det vel ikke så sært, at der stadig,
næsten mere og mere forgæves, tales om behovet for en yderligere forstærket
indsats for at få skabt nye virksomheder, nye arbejdspladser og dermed en
nødvendig fornyelse i erhvervssektoren og deraf følgende fornyet fremgang for
Danmark.
Det
opløftende ved denne triste historie er, at man således endnu ikke har fået afprøvet
det succesrige amerikanske erhvervsfremmesystem i renkultur på dansk jord, og
at der således stadig er håb forude.
tdj
Ingen kommentarer:
Send en kommentar