Lego, Mærsk og Danske Bank har ifølge dagbladet Børsen
slået sig sammen i en fælles jagt efter viden, kapital og erfaringer i Silicon
Valley i Californien. Ifølge direktøren for Mærsk, Nils Smedegård Andersen er
det sket ”som led i en konstant søgen efter innovation, der kan skabe nye
forretningsplatforme og transformere vores forretningsområder.”
Smukt og positivt formuleret, selv om det i nogen grad også
kan være udtryk for store virksomheders ruelser, når udsigterne for fremtiden
tages op til overvejelse.
Lego må vel i denne forbindelse formodes at have haft Kodak
i tankerne. Efter i tresserne at have været leverandør af næsten 90% af verdens
behov for film, er selskabet i dag kun en skygge af sig selv efter en
rekonstruktion i 2012.
Mærsk må på samme måde have tænkt på fortidens gigant,
Østasiatisk Kompagni, eller ØK, som efter at have været Danmarks store skibsfartikon,
samt ejer af flere skibsværfter, og med omkring 40.000 beskæftigede i
halvfjerdserne, nu er mindre end en skygge.
Danske Banks tanker kan i samme ærinde være gået tilbage
til starten under navnet Den Danske Landmandsbank, hvor man som havkatten i
hyttefadet trodsede den herskende bankkultur og indførte en nødvendig
fornyelse. Noget som også synes påkrævet i dag. Hvor svær fornyelse kan være
for en bestående virksomhed, vil banken også blive mindet om, når man tænker på
bankens krak i 1921, og det nyligt fejlslagne forsøg på internationalisering
med banker i Irland, samt storfuseren, ”New Standards”
Der er sådan set ikke noget i vejen med de store, gamle
virksomheder. Men det er med dem som med gamle mennesker. De bliver ikke ved
med at være aktive og produktive. Oftest er de mest interesserede i at blive
bedre til det, de har været gode til – men de skaber som regel ikke nyheder og
arbejdspladser. Og især skaber de i utilstrækkeligt omfang fornyelse og reel
fremgang for samfundet, som er det, der kan skabe de nødvendige nye
arbejdspladser.
Det opløftende ved denne umiddelbart tvivlsomme situation
for de store og gamle virksomheder er, at der er masser af både nye og gamle
midler og metoder, der kan tages i brug til fornyet fremgang gennem små og nye
virksomheder, hvoraf nogle få kan blive fremtidens store. tdj.
Obs! Den 29. juni 2016 kan det konstateres, at Mærsk har tabt en af sine vigtigste olieudvinddingskontrakter, og at den administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen er blevet fyret.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar